Mad og drikkeNyheder

Efterårsmad: Fem gode grunde til at spise efter sæson

Regn og rusk rimer på nærende supper og hyggelige simreretter

 

I dag kan vi købe næsten alle former for frugt og grønt året rundt. Jordbær i december, asparges i oktober og græskar i april.

Udenfor sæson bliver frugt og grønt dyrket i drivhuse eller transporteres langvejsfra, hvilket belaster vores klima. Det er blot én af mange gode grunde til at spise efter sæson.

Nyhøstede råvarer smager bedst: Der er ingen tvivl om, at råvarer er mest rige på smag – tænk bare på et nye saftige og sprøde efterårsæbler.

Vitamenbomber: En klar gevinst ved ved at spise efter sæson er, at årstidens frugt og grønt er sprængfyldte med vitaminer og mineraler.

Råvarer i sæson er billige: Smagen på nyhøstede efterårsgrøntsager er i top, men prisen er i bund. Råvarer  i sæson er nemlig billigere end alt det andet supermarkedernes grøntafdelinger lokker med.

Varieret kost: Ved at spise efter årstiderne og følge med i, hvad der er i sæson, bliver vi inspireret til at spise mere varieret – og måske også til at introducere familien for nogle nye råvarer.

Det er mere klimavenligt
Ved at købe efter sæson og gå efter lokale råvarer, sparer man på transporten og brandstofforbruget. Det er langt mindre ressourcekrævende og dermed klimavenligt.

 

Efterårets forrådskammer bugner af frugt og grønt. Af efterårsgrøntsager i sæson kan nævnes persillerod, rosenkål, jordskokker, grønkål, kålrabi, rødbede og kartofler, som alle er velegnet til nærende supper og hyggelige simreretter. Et af efterårets absolutte hit-grøntsager er de gyldne græskar, der netop nu er her og der og allevegne. Græskar lyser op på tallerknen, og så giver de en solid portion vitaminer og mineraler indebords. Græskar er nemlig rig på A-, B- og C.

På hjemmesiden Valdemarsro finder du opskrifter på f.eks.

Bagte græskar, græskarsuppe og græskarboller

 

Relaterede artikler

Back to top button
ANNONCE