HelbredNyheder

Hjælp dine nære med at sænke alkoholforbruget

Danskernes forbrug af alkohol stiger. Over 860.000 drikker for meget, og selv et mindre overforbrug kan få skadelige konsekvenser.

Vi vil helst ikke snakke om vores forbrug, og imens er venner, familier og kollegaer bekymrede og vil gerne række ud – men de har svært ved at tage samtalen, viser en undersøgelse i anledning af Alkoholkampagne uge 40.

 

54 procent mener, at vi i Danmark drikker for meget alkohol. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Alkohol & Samfund og TrygFonden har fået foretaget i anledning af Alkoholkampagne uge 40.

Hver tredje har ifølge undersøgelsen personer i det nærmeste netværk, der drikker lidt for meget – men 2 ud af 3 har svært ved at tage fat i vedkommende og tale om det. Selvom lysten er der, så ser vi tiden an.

 

Mange opfatter alkohol som en del af at “nyde livet”, og det kan være vanskeligt selv at erkende, at man har et overforbrug.

– Danskerne mener, at et kærligt puf fra ens nærmeste vil være den bedste måde at få nogen til at drikke mindre på, men langt de fleste har rigtig svært ved at tage skridtet og give dette afgørende puf, fordi de ikke ved, hvordan de skal begynde samtalen. Derfor sætter vi sammen med TrygFonden fokus på, hvordan man kan få gang i samtalen, som kan være nøglen til at bryde dårlige alkoholvaner, siger Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund.

Vi ved, hvad der virker – men vi skal turde tage skridtet!

Skal man have en person med et overforbrug til at drikke mindre, er der ofte brug for et kærligt puf fra dem, der står vedkommende nær:

– Vi ved, at vejen ud af et mildt alkoholproblem er hjælp fra de mennesker, der betyder allermest. Alligevel har de fleste af os rigtig svært ved at tage det afgørende skridt og påpege problemet over for den, de holder af. Men det er vigtigt, vi gør det. Også selvom det er svært og kan virke grænseoverskridende. Husk på, at vi ved at tage en snak, udviser omsorg og prøver at hjælpe, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen, og fortsætter:

– Det skal ikke være en konfrontation med anklager og kritik, men en stille og rolig snak om, at du er bekymret og ked af at se og opleve, at en, der betyder meget for dig, drikker for meget. Du skal tage snakken, netop fordi du holder af personen, og fordi du gerne vil have, at personen får det bedst mulige liv både helbreds- og trivselsmæssigt. Hvis forbruget eskalerer, bliver det kun meget sværere at gøre en forskel.

For langt fra – eller for tæt på

Selvom to tredjedele synes, det er en svær snak at tage hul på, tilkendegiver langt over halvdelen i den nye undersøgelse, at de gerne ville tale med og støtte deres nære, hvis de havde et alkoholproblem. Det præsenterer også et velkendt dilemma:

– Vi kan enten føle os for langt fra eller for tæt på for at kunne tage samtalen. Derfor kan pårørende med fordel selv søge støtte først til at tage samtalen, lyder rådet fra Bjarne Stenger Elholm.

Efter sidste års alkoholkampagne uge 40 henvendte flere sig til Alkolinjen og alkoholbehandlingerne for at få råd og hjælp.

– Når mere end 800.000 danskere drikker mere, end hvad godt er, så er der også mange, der kalder på en ændring i vores kultur og forhold til alkohol. Hvis man selv oplever, at et glas vin om dagen er blevet til en halv flaske, eller hvis venner eller familie tager fat i en med en bekymring, så skal man vide, at det er muligt at få kontrol over sit forbrug. Først og fremmest er det en god idé at få en større bevidsthed om, hvor meget, hvor og hvornår man drikker. På den måde kan man også bedre sætte sig nogle mål for, hvor meget alkohol man vil drikke, siger Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef i TrygFonden.

Alkohol & Samfund og TrygFonden giver en række gode råd til, hvordan man selv kan få kontrol over sit alkoholforbrug, og hvordan man som pårørende kan få hul på samtalen med ens nære, der drikker lidt for meget:

Gode råd til samtalen, der skal bryde de dårlige alkoholvaner

  • Husk først og fremmest, at du ved at sige noget, viser omsorg for den anden
  • Forbered samtalen og øv den gerne på forhånd. Skriv eventuelt ned, hvad du vil sige, så du husker at få det hele med
  • Vær konstruktiv og forsøg at få den anden til at tænke over sit indtag af alkohol
  • Brug gerne konkrete eksempler på, hvordan den andens alkoholforbrug påvirker dig eller andre
  • Tænk over, hvad du gerne vil opnå med samtalen. Vil du fx have den anden til helt at ophøre med at drikke eller til at nedsætte sit alkoholforbrug
  • Følg samtalen op efter et stykke tid, og vær klar til at hjælpe, hvis den anden har/får behov for det
  • Få hjælp af en rådgiver på www.alkolinjen.dk til at tage snakken.

Få flere gode råd til at sænke alkoholforbruget eller hent app’en AlkoLog gratis, som hjælper med at give et overblik over ens alkoholforbrug.

Alkohol & Samfund driver rådgivningen på Alkolinjen for Sundhedsstyrelsen, man kan bruge gratis og anonymt, uagtet om man er pårørende eller har et alkoholproblem – chat på www.alkolinjen.dk, SMS ALKOHOL til 1231 eller ring 80 200 500.

I uge 40 er der udvidede åbningstider, så man kan kontakte Alkolinjen i weekenden 8-14, mandag-onsdag 6.30-23 og torsdag og fredag 6.30 til 17.

Fakta

Danskernes alkoholforbrug steg i 2020 i forhold til året før.

De følgende grafikker præsenterer udvalgte resultater fra Alkohol & Samfund og TrygFondens befolkningsundersøgelse 2021 og Sundhedsstyrelsens anbefalede grænser for genstande:

Relaterede artikler

Back to top button
ANNONCE