Kultur/EventNyhederTopnyheder

Musikhusdirektør: Vi arbejder så hurtigt vi kan på at finde svar

Musikhuset i Aarhus er blandt de kulturinstitutioner, der efter udmeldingen fra regeringen mandag, kan se frem til at lukke ned igen pga. det stigende smittetryk. Det er ikke sjovt for nogen, men Musikhusets adm. direktør, Jan Christensen, forklarer, at det naturligvis er vigtigt, at efterlever restriktionerne, for at kunne komme i gang igen.

“Vi gør alt, hvad vi kan for at få elimineret smitten, for jo før vi gør det, jo før kan vi igen åbne for offentligheden.”

Musikhuset havde omkring 60 arrangementer i kalenderen frem til d. 3. januar, der indtil videre er den sidste dato af de skærpede restriktioner i Aarhus Kommune. Dem skal der findes en løsning på.

“Lige nu er vi i gang med at få et overblik over de arrangementer, som vi har kalenderen. Vi kontakter agenter og kunstnere og finder ud af, om det er noget, der kan flyttes, eller om det skal aflyses. Det er noget af et puslespil.”

Hjælpepakker på vej
Musikhuset er ligesom så mange andre kulturinstitutioner ramt af en hård nedlukning, og det betyder, at der også vil komme nogle hjælpepakker og støtte, og det er endnu én af de opgaver, der ligger forude. Jan Christensen er dog optimistisk.

“Alting tyder på, at der kommer nogle fornuftige pakker, så vi kommer igennem den her nedlukning, uden det bliver alt for slemt.”

Og i modsætning til i foråret, er det ikke længere noget fuldstændigt ukendt. Det har både de ansatte og gæsterne i Musikhuset også vist, denne gang.

“Der er en større accept af det. Folk ved godt, at det her er noget, som vi ikke er herre over, og de er i langt mindre grad overraskede over, at det sker.”

Informationerne kommer
Det betyder ikke, at Jan Christensen ikke kan forstå, at folk gerne vil have noget at forholde sig til, når de har købt billetter til noget, der ikke kan afvikles. Men hans opfordring til gæsterne er, at væbne sig med tålmodighed.

“Vi arbejder så hurtigt vi kan, og det er supervigtigt, at vi får informeret folk, lige så snart vi ved noget. Derfor håber jeg også, at folk vil lade være med at kontakte os. Vi har et godt system, der giver os mulighed for at informere alle dem, der har købt billetter, når vi har noget nyt at fortælle.”

Opgaven med at finde løsninger er ofte svære, da det kan tage tid at finde nye datoer, men direktøren forsikrer om, at ingen ender med at brænde inde med ubrugelige billetter.

“Selvfølgelig får folk deres penge refunderet, hvis et arrangement bliver aflyst, og hvis vi flytter datoen, så flytter de naturligvis med.”

Relaterede artikler

Back to top button
x