NyhederUddannelse

Fremtidens lærere får mere kvalitet i Holstebro

I en fornyet partnerskabsaftale mellem kommunen og VIA's læreruddannelse i Nørre Nissum tager Holstebro Kommune et større ansvar for at 'meduddanne' de lærerstuderende, bl.a. ved at styrke praktikforløbene.

I de kommende år bliver der brug for flere dygtige nyuddannede lærere i Holstebro Kommune. VIA University College har løbende forbedret den lokale læreruddannelse og fødekæden til områdets folkeskoler – senest med etableringen af en uddannelsesstation i Holstebro. Men ambitionerne stopper ikke her.

Nu skal fremtidens lærere, der udklækkes i det nordvestjyske, have et ekstra kvalitetsløft, bl.a. ved at opprioritere de praktiske erfaringer fra klasselokalet i samarbejde med Holstebro Kommunes folkeskoler, som er den største arbejdsgiver og praktiksted for områdets studerende. Og kommunen vil mere end blot at stille praktikpladser til rådighed.

Udlært på seminariet – og i folkeskolen

– Vi har en ambition om at være med til at ‘meduddanne’ fremtidens lærere og spille en større rolle i at kvalificere uddannelsen. Det kræver et stærkt og formaliseret samarbejde med VIA og læreruddannelsen i Nørre Nissum, hvor bl.a. praksis i folkeskolen får mere tyngde og kvalitet, så man i højere grad kan sige, at folkeskolen er uddannelsessted for fremtidens lærere. Det er her fra man bliver udlært, og det er her man søger sit første job, forklarer Peter Fogde Mikkelsen, der er skole- og rådgivningschef i Holstebro Kommune.

Han understreger at partnerskabsaftalen skal give merværdi for både de studerende og folkeskolerne, og ikke mindst styrke den lokale rekruttering til området.

Nogle af de nye tiltag som følge af den fornyede partnerskabsaftale er bl.a.:

  • Kommunen uddanner i år omkring 20 lærere som praktikvejledere, så alle skoler får en eller flere praktiklærere
  • En bedre koordinering af praktikken for de lærerstuderende på 1., 2. og 4. årgang på kommunens folkeskoler
  • Udvikling af et nyt aktionsbaseret bachelorprojekt, hvor de lærerstuderende er tættere på praksis end tidligere
  • Teaching Lab, som er et kort forsøgsforløb for de studerende, fortsætter.

Aftalen skal også styrke den pædagogiske forskning og udvikling som sker på praksisskolerne samt de studerendes og undervisernes kontakt med skolerne i andre samarbejdsforhold end praktik.

Tags

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x
Close
Close