NyhederTechTopnyheder

Slut med TV og internet for 15.000 jyske fiberkunder

Når deadline for valg af ny internet og tv-udbyder udløber på mandag, kan 15.000 midt- og vestjyder stå uden tv- og netforbindelse.

For det er det antal af Eniigs kunder, der stadig ikke har valgt en ny udbyder, og den 31. januar bliver signalet lukket.

Fusionen mellem SE og Eniig blev godkendt tilbage i 2019, betinget af, at kunderne i det nord- og midtjyske ville få adgang til flere forskellige valgmuligheder.

Ifølge Konkurrence og Forbrugerstyrelsen løs betingelsen specifikt:

At Eniigs fibernet åbnes for konkurrence fra mindst tre andre udbydere, så Eniigs fibernetkunder i Midt- og Nordjylland fremover kan vælge mellem flere tv- og bredbåndsudbydere.

Det betød, at 110.000 kunder modtog brev i efteråret om, at de skulle vælge mellem at fortsætte som kunder hos Norlys eller vælge en anden leverandør.

“Så vidt vi kan se i Norlys Digital, ser det lige nu ud til, at der står 10-15.000 Eniig-kunder, som mister forbindelse natten til den 1. februar. Det er en ganske alvorlig situation – ikke mindst i denne tid, hvor mange arbejder hjemmefra og har børn i hjemmeskole. Det er de færreste, som kan få hverdagen til at hænge sammen uden internet,” fortæller adm. direktør i Norlys Digital, Sune Nabe Frederiksen.

Det betyder altså, at der er fem dage tilbage for de ca. 15.000 kunder, der stadig ikke har truffet det valg.

Læs mere om, hvordan du vælger ny leverandør:Find din nye udbyder efter Eniig

Norlys arbejder på at få svar fra kunderne, og sender i disse dage både mails og sms’er, og opfordringen fra Sune Nabe Frederiksen lyder på at træffe valget så hurtigt som muligt.

“Alt efter, hvilken udbyder man vælger, kan der være behandlingstid før internet- og tv-abonnementet aktiveres, og skal man have en tv-boks eller ny router tilsendt, tager det også nogle dage. Desværre kan vi se, at påmindelserne ikke har den store effekt på trods af den skarpe deadline,” fortæller han.

“Jeg kan kun opfordre alle til at få truffet et valg i dag.”

Den manglende respons fra kunderne gør, at Norlys nu forbereder sig på at hjælpe dem, der får afbrudt forbindelsen på mandag. Der er blevet hentet 150 ekstra mand ind, men hvis ikke flere får afklaret situationen inden søndag, vil det være umuligt at hjælpe alle mandag morgen.

“Det bliver en fælles opgave, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så vil vi aldrig kunne hjælpe 15.000 kunder den samme morgen. Derfor er det afgørende for os, at flere får valgt.”

Ifølge Norlys’ hjemmeside er der altså stadig tid til at få valget på plads.

Relaterede artikler

Back to top button
x