Kultur/EventNyheder

International kunstudstilling i Holstebro udforsker tøjets mange betydninger

Individuelle udtryksformer, overforbrug eller intetsigende skrald? En vifte af hæderkronede internationale kunstnere udforsker betydningen af tøj i udstillingen Sartor Resartus på Huset for Kunst & Design i Holstebro. Udstillingen kan ses frem til den 17. oktober, og der er gratis adgang.

Tøj er ikke bare tøj. Enhver beklædningsgenstand repræsenterer nemlig sin helt egen betydning. En betydning, der farves af den, der har båret tøjet, materialerne, det er lavet af, og den kulturelle sammenhæng, som tøjet indgår i.

Dermed indbyder tøj i allerhøjeste grad til kunstnerisk fortolkning og bearbejdning – og det er lige netop, hvad ni forskellige internationale kunstnere har kastet sig ud i.

De resulterende værker er blevet til udstillingen Sartor Resartus, som kan opleves ganske gratis på Huset for Kunst & Design i Holstebro frem til den 17. oktober.

Støvleskulpturer og Dianas graviditetskjoler

Man kan blandt andet opleve mexicanske Pia Camils værk Skin’ Shirt Curtain, der består af brugte t-shirts, som er produceret i Mexico og solgt i USA – inden de vender tilbage til Mexico for at blive solgt som genbrugstøj på et kræmmermarked i Mexico City.

Den hollandske kunstner Tenant of Culture bidrager med hele tre værker til udstillingen i form af serien Autumn Cloth. Der er tale om tre støvleskulpturer, der ligesom Camils værk er en kunstnerisk kommentar til den forbrugscyklus, der medfører, at mange aldrig oplever deres tøjs ’efterår’ – da det altid bliver udskiftet inden da.

To andre kunstnere – amerikanske Issy Wood og argentinske Victoria Colmegna – bearbejder et helt andet tema: Iklædelsen af kvindekroppen. Wood har lidt af spiseforstyrrelser, og hendes værk, Study for good will 3, udforsker, hvordan det at iklæde os bestemt tøj kan indebære, at vi slipper for at forholde os til vores egen krop.

Colmegnas værk består af genskabte udgaver af de graviditetskjoler, som Prinsesse Diana iklædte sig, og herigennem udforsker hun kvinders popkulturelle besættelse af fertilitet og fødsler.

Inspiration fra satirisk roman fra 1836

Som samlet hele skildrer udstillingen tøj på alle tænkelige måder – som individuelle udtryksformer, som overforbrug og som intetsigende skrald. Udstillingen er kurateret af Jeppe Ugelvig, og titlen er lånt fra en satirisk roman fra 1836, skrevet af engelske Thomas Carlyle.

Romanen – hvis latinske titel betyder ”Den lappede lappeskrædder” – skildrer den fiktive tyske filosof Diogenes Teufelsdröckh og hans afhandling Tøj: Dets Oprindelse og Indflydelse. Teufelsdröckhs banebrydende tese færdiggøres aldrig, men Carlyle kan alligevel siges at have opfundet konceptet modesemiotik – læsningen af tøj som betydningstegn.

Anna Margrethe Pedersen er kunstnerisk leder af Huset for Kunst & Design, og hun er stolt over at lægge hus til en så alsidig og vedkommende udstilling:

”Udstillingens kunstnere formår på begavet og nyskabende vis at sætte store temaer i perspektiver, vi ikke normalt ser dem igennem. Kurator Jeppe Ugelvig præsenterer med Sartor Resartus en oplevelse, som igennem tøjet som objekt, kan give besøgende nye erkendelser om bæredygtighed, kropssyn og en række helt grundlæggende identitetsspørgsmål, der berører os alle.”

Holstebro bugner aktuelt med store kulturoplevelser

Kunst- og kulturelskere har et væld af gode grunde til at drage til Holstebro i netop disse dage. Foruden Sartor Resartos kan man for eksempel også opleve en stor udstilling med en af de største nulevende kunstnere, amerikanske Lawrence Weiner på Holstebro Kunstmuseum.

Fra den 26. september til den 3. oktober er der Klassiske Dage, som er byens internationale musikfestival, og i uge 41 kommer hovedstadens dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, på besøg i byen.

En samlet oversigt over de aktuelle kulturtilbud kan ses her: https://www.holstebro.dk/kalender

 

 

Relaterede artikler

Back to top button
ANNONCE