Motor

Fem sande mikrobiler

Glem alt om Citroén C1 og VW up! Selvom de har fået betegnelsen “mikrobil” efter dagens standarder, er der rigeligt med modeller, der får hele feltet af moderne mikrobiler til at ligne noget, hele familien kan tage på ferie i.

Min By Motor: Messerschmitt Kabinenroller

Messerschmitt Kabinenroller
Under anden verdenskrig var navnet Messerschmitt som regel forbundet med en fornemmelse af rædsel, da den bedst kendte model var BF109, der var den hyppigst sete kampflyver i Luftwaffe, det tyske luftvåben, under anden verdenskrig. Efter krigen måtte Messerschmitt ikke længere bygge fly, så de kastede sig i stedet over kabinescooterne, der ikke helt har kunnet slippet designet fra krigstiden. Masserschmitt Kabinenroller blev lavet i en serie på fire forskellige modeller. Tre trehjulede og en enkelt med fire hjul. Dog havde de første modeller så mange problemer, at der blev lavet 70 designændringer i løbet af de to år, de blev bygget.

Min By Motor: Peel Trident

Peel Trident
De fleste, der har fulgt med i bilprogrammet Top Gear, har set værten Jeremy Clarkson køre en Peel P50 ind i elevatoren  hos BBC, og op på ledelsesgangen. Peel P50 er virkelig verdens mindste masseproducerede bil på bare 1,39 meter i længden og 99 cm i bredden. Men den halter bagude på denne liste, for P50 har kun plads til én person. Peel Trident derimod har plads til to personer, uden at sprænge længdebudgettet. Og i sand 1960’er stil har Peel satset på det futuristiske og lavet bilen med en rumskibsboble i stedet for et normalt tag. What’s not to love?

Min By Motor: Goggomobil Transporter

Goggomobil Transporter Van
Det lidt spøjse navn dækker over en række biler, der spænder over sedan- og stationcarmodeller til en roadster og en varevogn. Og ingen af dem er mere end 3 meter lange. Varevognskonfigurationen blev bygget på opfordring af det tyske postvæsen, der endte med at købe over 2.000 af de i alt 3.667 biler, der blev bygget. Goggomobil producerede både en lukket varevognsmodel og en med lad bagpå, hvilket betyder, at der altså findes en pickup derude, der er mindre end tre meter lang. Disse modeller blev ofte brugt af de tyske kommuner som gadefejere eller sneplove.

Min By Motor: Mazda R360

Mazda R360
Fire sæder. To døre. En motor på 360 kubikcentimeter, der leverer hele 16 hk. Alt sammen i en kompakt sedanmodel, der målte lige under tre meter. Det var nogle af specifikationerne på Mazdas første rigtige bil, Mazda R360. Bilen var en del af de japanske “Kei” modeller, der var sat i verden efter anden verdenskrig, for at sætte gang i bilproduktionen i landet. En “Kei” måtte i starten ikke overstige 150 kubikcentimeter, mens de maksimalt måtte være 2,8 meter i længden og én meter i bredden. Disse krav er siden blevet ændret, men “Kei” er stadig et meget populært koncept i Tokyo, der konstant er på udkig efter måder at udnytte pladsen bedre på.

Min By Motor: Ellert

Ellerten
Danmarks mest succesfulde eventyr i autoindustrien er el-bilen fra Randers. Mini-El eller City-El kom aldrig til at hedde andet end Ellerten, og med sin radius på omkring 90 kilometer, var der skabt et sjovt og holdbart el-koncept, som var tilgængeligt for de fleste, og de sås ofte rundt omkring på de danske landeveje i 80erne og 90erne. Det var muligt at vælge dem i flere forskellige farver, og der blev endda lanceret en Targa-udgave, der fik navnet Fun. I midten af 90erne blev produktionen køb af et tysk firma, og her har produktionen kørt videre i perioder. I dag kan du således stadig finde en Mini-Ek, selvom du nok skal væbne dig med tålmodighed, hvis du vil køre den hjem fra fabrikken.

Tags

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x
Close
Close