ErhvervNyheder

Nyt fællesskab vil gøre kaffe til en cirkulær ressource uden spild

Peter Larsen Kaffe lancerer The Circular Coffee Community, der skal skubbe hele kaffebranchen i en mere bæredygtig retning.

Peter Larsen Kaffe lancerer The Circular Coffee Community, der skal skubbe hele kaffebranchen i en mere bæredygtig retning. Kaffeplantens næring og biomasse skal udnyttes 100 procent, og affald skal elimineres. Læs her mere om det nye kaffefællesskab, The Circular Coffee Community.

Alle taler om FN’s 17 Verdensmål for Bæredygtig Udvikling, men få gør reelt noget ved dem. Måske fordi det kan være svært at vide, hvor man skal begynde, og hvordan man kan gøre en mærkbar forskel. Derfor har Peter Larsen Kaffe lanceret initiativet The Circular Coffee Community, som giver virksomheder, og andre forbrugere af kaffe, en struktureret tilgang til at gøre en reel forskel.

The Circular Coffee Community er et interessefællesskab, hvor vi arbejder sammen med kunder, forskere og andre virksomheder om at udvikle og anvende løsninger, der kan eliminere spild i forbindelse med produktion og forbrug af kaffe. Vi vil implementere bæredygtighed i hele kaffens forsyningskæde fra den spæde og nyplantede kaffeplante og frem til det brugte kaffegrums. Målet er at gøre kaffeproduktionen cirkulær, så samtlige ressourcer og materialer bliver udnyttet optimalt. Det kræver både viden og nytænkning fra os og handling fra vores kunder, og det er præcis, hvad The Circular Coffee Community” står for,” forklarer kommunikations- og udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen.

Konkrete redskaber og dokumentation for indsatsen

Kaffekunderne kan bidrage som medskabere og ved at implementere de cirkulære tiltag, Peter Larsen Kaffe og fællesskabet løbende udvikler. Det vil i høj grad også komme kunderne til gode, mener Lars Aaen Thøgersen:

”Vi leverer konkrete redskaber, der sætter både os og vores kunder i stand til at gøre en bæredygtig indsats på et område, som ellers er kendetegnet ved stort ressource- og madspild. Kunderne får blandt andet en bæredygtighedsrapport, der dokumenterer deres indsats, og hvad den helt konkret betyder for miljøet, klimaet og kaffefarmerne.”

Og der er mange veje til at gøre både produktion og forbrug af kaffen mere bæredygtig. Det handler for eksempel om at nedbringe mængden af affald og spild i alle trin. Dels ved at bruge hele kaffeplanten i modsætning til i dag, hvor en forsvindende lille del af biomassen og under 1 pct. af kaffeplantens mange næringsstoffer, bliver udnyttet. Og dels ved at genanvende og upcycle det, der er til overs, når kaffen er brygget og drukket. Kaffegrums er en værdifuld ressource, der kan bruges til både sundheds- og hudpleje, ernæring, gødning, møbler og emballage. En bedre udnyttelse vil blandt andet resultere i mindre CO2-udledning til fremstilling af nye ressourcer.

”Der er sikkert masser af yderligere anvendelsesmuligheder, og det er vi er i gang med at undersøge i The Circular Coffee Community. Ved at deltage i fællesskabet støtter vores kunder og samarbejdspartnere også bestræbelserne på, at endnu flere kaffemarker omlægges til økologi. Økologi og bæredygtighed går hånd i hånd i al fødevareproduktion, men økologi kan ikke stå alene,” siger Lars Aaen Thøgersen.

Bæredygtighed handler også om økonomisk og social ansvarlighed ved at sikre ordentlige forhold og anstændig indtjening for kaffefarmerne. Det kan kunderne bidrage til ved at købe certificeret kaffe, og derfor er det også et væsentligt element i The Circular Coffee Community.

Indsatsen gavner både kunderne og kaffen

The Circular Coffee Community forpligter både leverandører og forbrugere af kaffe sig til at nedbringe mængden af spild og affald. Fællesskabet bidrager desuden til mere økologisk og bæredygtig kaffedyrkning og dermed mindre miljø- og klimabelastning. Alt sammen konkrete bidrag til indfrielse af FN’s Verdensmål.

”Hos Peter Larsen Kaffe” bruger vi FN’s verdensmål som et strategisk udviklingsværktøj. Vi er selvfølgelig sat i verden for at tjene penge, men vi vil gøre det via fællesskaber og ved at tage ansvar for verden omkring om. Derfor vil vi også med The Circular Coffee Community bringe mennesker og virksomheder sammen om at gøre en aktiv forskel for at sikre kaffens fremtid. Den indsats både vil og skal vi inddrage vores kunder i, hvis det for alvor skal batte noget,” understreger Lars Aaen Thøgersen.

Udover den helt reelle forskel, de forskellige initiativer i The Circular Coffee Community vil gøre, får kunderne i fællesskabet også del i en bevægelse og en kommunikation, der skal bidrage til at påvirke endnu flere.

”Det har selvfølgelig også en PR-mæssig værdi at være en del af The Circular Coffee Community, og den værdi kan vores kunder udnytte over for deres kunder og samarbejdspartnere. PR-værdien vil ikke alene gavne kundernes brand og image, men forhåbentlig også inspirere andre både internt og eksternt til at arbejde mere struktureret og målrettet med FN’s Verdensmål,” siger Lars Aaen Thøgersen.

Vil du være med til at gøre en forskel?

Så kontakt Peter Larsen Kaffe og hør mere om det nye kaffefællesskab, og hvordan du – og din virksomhed – kan arbejde aktivt og synligt med FN’s Verdensmål og med at sikre kaffens og klodens fremtid.

Tags

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x
Close
Close