ErhvervNyheder

Thomas Thomsen har før startet virksomhed midt i en krisetid

Et godt kriseråd fra erfaren iværksætter: Plej dit netværk!

Knap elleve år efter han startede Konxion, der viste sig at blive et succesfuldt reklamebureau med speciale i onlinemedier, var Thomas Thomsen klar til at starte helt forfra med en ny iværksætterdrøm. Han havde sagt farvel til en elsket arbejdsplads han havde været med til at forme helt fra bunden, men nu var tiden til at overlade roret til andre. Lysten til igen at favne iværksætterånden, bygge noget nyt, få mere kundekontakt og være en del af det kreative og innovative arbejde var den afgørende drivkraft.

De første dage var gået godt, kalenderen var fyldt med kaffeaftaler, de første ordrer var kommet ind og der var lovende projekter på tegnebrættet. Så kom 11. marts, og statsministeren lukkede landet ned.

”Stort set alt blev aflyst, og jeg tænkte ’hvad skal jeg nu leve af?’. Efterfølgende har det så vist sig, at jeg har et stort netværk, der kan bruge mine kompetencer. Det var ikke det jeg regnede med at skulle beskæftige mig med, men det er spændende, fornuftige opgaver,” fortæller Thomas Thomsen fra sit kontor på Better World Consulting i Aalborg.

Bæredygtige erfaringer blev til forretningsidé
Hans nye firma, Better World Consulting, udspringer af en bæredygtig modevirksomhed, han investerede i for nogle år siden – Better World Fashion, som producerer og sælger jakker, tasker og accessories lavet af genbrugslæder fra gamle skindjakker.

”De erfaringer, vi har fra det koncept, kunne andre virksomheder have gavn af. Vi går mod en mere bæredygtig virksomhedskultur, hvor vi passer på vores jord. Så jeg er en konsulent, der vil hjælpe virksomheder med transformationen af profit, socialt ansvar og klimahensyn til en tredelt bundlinje. Vi er nødt til at tænke verden på nye måder og begynde at kigge på vores forbrugsmønstre,” forklarer Thomas.

Han har prøvet det før
Tidsånden taget i betragtning er Better World Consulting en indlysende god forretningsidé. Eller rettere, så var det en god idé indtil 11. marts. Lige nu er et helt nyt koncept ikke det virksomhederne brænder efter, mens de kæmper for at overleve corona-krisen. Alligevel er Thomas fortrøstningsfuld. Han har nemlig prøvet det før, for Konxion blev startet lige da finanskrisen rasede på sit højeste.

”Jamen, jeg ved ikke hvorfor jeg igen udfordrer mig selv på den måde. Finanskrisen var jeg selvfølgelig klar over, men det her havde jeg ikke set komme. Men i krisetider er man nødt til at tænke nyt, og det er iværksættere gode til. Dengang var sociale medier helt nyt for de fleste, men blev en ny markedsføringsplatform. Krisen får virksomheder til at se på deres forretning på nye måder, og lige nu ser vi, hvordan eksempelvis detailhandlen finder nye måder at overleve på. Pludselig kan man godt få leveret et jakkesæt til 3.000 kroner hjem, og selvfølgelig kan det lade sig gøre, når man kan levere en pizza til 80 kroner,” argumenterer Thomas.

Det bedste råd: Plej dit netværk!
Selv bruger han de aflyste tider til at forberede sig til tiden efter krisen, lave nye koncepter og finpudse dem han har, hvilket også er det råd han vil give til andre iværksættere i disse tider. Men det vigtigste råd lige nu er:

”Plej dit netværk! Jeg plejer mine relationer, ringer og hører hvordan det går. Vi har alle brug for at snakke med nogen, og mange har brug for sparring i forhold til deres virksomhed. Det er også en god mulighed for at opbygge nye netværk,” mener Thomas, der også finder glæde i at pakke varer fra Better World Fashion til kunder, når han nu alligevel er på kontoret.
”Vi har et behov for at være positive lige nu,” siger han med et smil.

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x