ForsideForside FremhævetHelbred

Nu det sul igen!

Julen varer lige til påske….sådan har det i hvert fald altid været for mit vedkommende, når det kom til mad. Hver januar har planen været at starte på vægttab og hver gang er det hele gået i vasken.

Omkring påske er jeg så begyndt at indse, at det nok heller ikke bliver denne sommer, at jeg finder min godt gemte bikiniform.

 

Denne jul har været anderledes. Jeg havde på forhånd beslluttet, hvilke dage jeg ville slippe kostplanen og spise julemad – med alt hvad det indebærer. Det var fire dage: Juleaften, 1.juledag, nytårsaften og 1. januar. Og det fungerede. Tidligere ville det at spise godt med julemad nogle få dage medføre, at jeg bare fortsatte og fortsatte – også efter jul og helt til påske. Men ikke denne gang.

 

Nu lyder det som om, at jeg bare har styr på sagerne og det kører derud med selvkontrol. Det er IKKE tilfældet.  Efter en 1.juledag med slik og godter ville kroppen godt være fortsat både 2., 3., og 4. juledag. Der var jo stadig noget i skabet! Og er I klar over, hvor meget juleslik og kager bliver sat ned med mellem jul og nytår? Jeg fandt pebernødder til 1 krone for en hel pose!! Men jeg holdt fast i min plan, selvom det var svært. Det er ret vildt, hvor hurtigt gamle vaner springer frem igen, selvom man synes man har kontrol over dem.

 

Noget andet der er ret vildt er, hvor mange kilo man kan tage på bare ved at slippe kontrollen nogle få dage. Det er noget med kulhydrater, som binder væske. (Det har jeg lært af René)  Og her er det – igen – mega godt at have en coach ved sin side. Jeg er nemlig meget opmærksom på, hvad tallene på vægten viser og et par kilo i plus pga af væske har tidligere helt kunnet dræne min motivation og har medført, at jeg kastede håndklædet i ringen og bare spiste løs.

Fordi jeg hele julen igennem har haft kontakt med René, så er det ikke sket denne gang. Han har guidet og rådgivet og forklaret. F.eks at det er vigtigt med et glas vand inden hvert måltid, når kroppen har fået meget sukker og salt. Vandet hjælper kroppen af med vand. Han har også rettet min opmærksomhed mod, at det er ikke de 4 dage, man giver slip mellem jul og nytår, som er afgørende for, hvor meget man taber sig. Det er de andre 361 dage, som er langt vigtigere. Det har han lavet et par opslag om på sin Facebookside. Hvis du mangler lidt motivation her i den mørke januar til at komme i gang med et holdbart vægttab, så smut ind forbi hans side og se, hvad han skriver.

 

Noget andet René har hjulpet mig med at holde fast i er min træning.

Jeg SAVNER mit fitnesscenter. 3-4 gange om ugen plejer jeg at være i Loop i Nibe. Det er mit fristed, min mig-tid. Ofte er min mand og jeg derovre sammen. Hvis I har mindre børn så ved I, at tid sammen med sin ægtefælle uden børn er sjælden og vigtig. Og det at træne sammen er vildt fedt. I hvert fald for os. Men den der virus har jo som bekendt lukket alt ned. Derfor har René lavet et program til træning hjemme. Jeg har et par håndvægte, som indgår i programmet, ellers er det min egen kropsvægt jeg bruger. Og helt ærlig: Jeg er vildt imponeret over, hvor meget sved på panden og øm bagdel jeg får. De første par gange havde jeg så ondt i mine ben, at jeg næsten var ved at tude, når jeg skulle sætte mig på toilettet. Det er heldigvis bedre nu.

Det kræver lidt selvdisciplin at træne hjemme, men når det er sagt, så synes jeg faktisk, at det er fedt at kunne træne, når det lige passer ind i dagsrytmen uden at skulle bevæge sig uden for en dør.

Det er vist ved at være tid til en status. Selvom der røg et par kilo på i juledagene, så siger vægten alligevel minus 12 kg. Og 72 centimeter. Det er meget. Denne gang får I også lov til at se et billede fra start og så nu. Det er meget grænseoverskridende – men jeg har lovet ærlighed.

Jeg tænker, at det giver sig selv, hvilket billede der er fra start og hvilket der er fra nu….

 

Næste gang skal det handle om at gå. Mange skridt. Gerne over 10.000. Hver dag. Også når det regner.

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tjek også

Close
Back to top button
x
Close
Close