ErhvervLivsstilNyhederTopnyheder

Skolepatruljer oplever manglende respekt

I morgentrafikken oplever skolepatruljer, at der er trafikanter, som ikke respekterer deres arbejde eller stopper, som de skal. Mandag den 6. september starter den nye kampagne 'Pas godt på skolepatruljen', som skal få os alle til at vise hensyn til skolepatruljen.

Danske trafikanter har respekt for skolepatruljerne og viser hensyn. I hvert fald i teorien, for i praksis halter det ude på skolevejene, og det giver for mange af eleverne i skolepatruljen ubehagelige oplevelser.

 

Cyklister kan finde på at snige sig igennem, selvom skolepatruljen har lukket fodgængerfeltet og børn er i gang med at krydse vejen. Irritable bilister kan finde på at dytte og morgentravle fodgængere kritiserer højlydt skolepatruljens arbejde.

 

Se mere om kampagnen, som starter mandag den 6. september.

 

– Der er alt for mange elever i skolepatruljerne landet over, som har oplevet ubehagelige tilråb eller dårlig adfærd fra trafikanter. Det er ikke en rimelig måde at behandle børn, der udfører et stykke frivilligt arbejde for at passe på alle os andre, og derfor sætter vi fokus på problemet i den nye kampagne ‘Pas godt på skolepatruljen’ i samarbejde med mange af landets kommuner og LB Forsikring, siger Liv Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

 

For selvom hele 98 procent af bilisterne i en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik fra 2021 svarer, at de synes godt om skolepatruljernes arbejde, og præcis det samme antal svarer, at de selv viser hensyn til skolepatruljerne, er der altså stadig trafikanter, som ikke viser det fornødne hensyn.

 

Bilisterne er nemlig også blevet spurgt, om andre bilister viser samme hensyn, som de selv gør. Her svarer 75 procent, at andre bilister viser samme niveau af hensyn som dem selv. Det viser, at det ikke kun er skolepatruljeeleverne, som oplever et manglende hensyn til deres arbejde.

 

I en tidligere undersøgelse svarer 4 ud af 10 skolepatruljeelever, at de har oplevet en ubehagelig situation, når trafikanter ikke viser hensyn.

 

I alt deltager 77 kommuner landet over i kampagnen.

 

Opbakning fra lærere og politi
Lærerne, som har ansvaret for skolepatruljerne, kaldet skolepatruljeinstruktører, oplever også de ubehagelige eller farlige situationer. De ubehagelige situationer resulterer nogle gange i, at eleven, det er gået ud over, mister lysten til at stå skolepatrulje.

 

– Når 4 ud af 10 skolepatruljeelever har oplevet en ubehagelig situation, så er der nogle trafikanter derude, der lige skal trække vejret en ekstra gang. Det forsøger vi på en god måde at gøre dem opmærksom på med kampagnen. De fleste skolepatruljeelver er stolte og glade for deres opgaver, og det ansvar de påtager sig, og det vil vi gerne have, de bliver ved med at være, siger Mikkel Klausen, chef for Kommunikation & CSR i LB Forsikring.

 

Rådet for Sikker Trafik ved fra undersøgelser, at langt de fleste skolepatruljeelever er glade for arbejdet som skolepatrulje, og at de også er trygge ved at stå skolepatrulje. Det er positivt set i lyset af, at 45 procent af de adspurgte skolepatruljeinstruktører svarer, at en eller flere elever i deres skolepatrulje er blevet chikaneret eller har følt sig utrygge ved trafikanternes adfærd.

Det viser en undersøgelse blandt skolepatruljeinstruktører fra 2020.

 

I nogle tilfælde, hvor en bilist ikke respekterer skolepatruljen, husker snarrådige elever at notere bilens registreringsnummer, hvorefter skolepatruljeinspektøren kontakter politiet. Det er noget, som kan have en positiv effekt på den konkrete bilists opførsel overfor skolepatruljen.

 

– I dansk politi bakker vi fuldstændig op om skolepatruljernes arbejde, og ser vi trafikanter, som ikke følger skolepatruljens anvisninger, er det en overtrædelse af færdselsloven, som vi sigter dem for. Det er helt uacceptabelt, at skolepatruljerne i nogle tilfælde ikke bliver respekteret, så vi hilser indsatsen velkommen, siger Christian Bertelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

 

Eksempler på dårlig opførsel på skolevejen

I forbindelse med en spørgeskemaundersøgelse blandt skolepatruljeinspektører landet over, kunne lærerne i åbne besvarelser skrive eksempler på ubehagelige oplevelser, deres skolepatruljer havde haft. Det resulterede i flere end 175 beskrivelser af situationer, som var ubehagelige.

 

Undersøgelsen blev gennemført i 2020 af Epinion for Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring. Den bygger på 394 besvarelser fra lærere med skolepatruljeansvar.

 

Eksempel 1:

Enkelte situationer hvor bilister synes, at patruljen ikke flytter sig hurtigt nok eller står for længe, så dytter de eller kommer med kommentarer, når de kører forbi.

 

Eksempel 2:

Flere af vores elever i skolepatruljen har oplevet, at bilister ikke respekterede deres anvisninger. Eleverne var ellers iført skolepatruljevest og “slikkepind” og stod ved et fodgængerfelt.

Til trods herfor måtte eleverne springe ind til siden for at undgå at blive påkørt. Eleverne var meget chokerede bagefter, og vi gik til skolens ledelse, og fortalte hvad der var sket. Ledelsen har efterfølgende givet besked til færdselspolitiet.

 

Eksempel 3:

En bil kom meget tæt på – de huskede nummerpladen, og jeg kontaktede politiet, der kontaktede ejeren – det hjalp.

 

Eksempel 4:

Bilister, der ruller vinduet ned og råber. Voksne bilister, der giver fuck-finger og viser knytnæve.

 

Om undersøgelsen blandt skolepatruljeelever: 
Jævnligt foretager Rådet for Sikker Trafik en spørgeskemaundersøgelse blandt cirka 3.000 elever i de danske skolepatruljer, men grundet coronanedlukning og hjemsendte elever, har det ikke været muligt at gennemføre en lignende undersøgelse i 2020 og 2021.

 

Den seneste gennemførte undersøgelse er derfor fra 2019, og det er fra denne undersøgelse, at tallene herunder stammer. Eleverne blev blandt andet spurgt:

 

Har du oplevet en ubehagelig situation? (Du skal kun skrive ja, hvis du selv har oplevet det. Hvis en af de andre elever har oplevet det, skal du skrive nej.) n:2.850

  • Nej: 62 procent
  • Ja, en eller flere gange: 38 procent.

Hvilken type ubehagelig situation var der tale om?

  • Med en bilist: 48 procent
  • Med en cyklist: 21 procent
  • Med en fodgænger: 13 procent
  • Med en anden trafikant (f.eks. busser, lastbiler, knallerter): 12 procent
  • Ved ikke: 5 procent

LOGO

Relaterede artikler

Back to top button
ANNONCE
/* Sticky for a second top ad script*/ ;(function () { var last_known_scroll_position = 0; var ticking = false; var floatingClass = 'js-floating'; var onTop = true; var floaters = []; var raf = (function(){ return window.requestAnimationFrame || window.webkitRequestAnimationFrame || window.mozRequestAnimationFrame || window.oRequestAnimationFrame || window.msRequestAnimationFrame || function(callback){ window.setTimeout(callback, 1000 / 60) }; })(); function Floater(element) { this.element = element; this.ghost = null; this.isFloat = false; this.static_pos = null; this.headerHeight = 60; } Floater.prototype.shouldBeStatic = function(scroll_pos) { return scroll_pos < this.static_pos; } Floater.prototype.shouldBeFloating = function() { var boundingRect = this.element.getBoundingClientRect(); return boundingRect.top <= this.headerHeight; } Floater.prototype.switchToFloating = function(scroll_pos) { var boundingRect = this.element.getBoundingClientRect(); this.ghost = createGhost(this.element); this.isFloat = true; this.element.style.top = this.headerHeight + 'px'; this.element.style.width = this.element.offsetWidth + 'px'; this.element.style.zIndex = '10000'; // set orig to be fixed this.element.style.position = 'fixed'; // set orig to be fixed this.ghost.style.width = boundingRect.width + 'px'; this.ghost.style.height = boundingRect.height + 'px'; this.ghost.style.display = 'block'; // set ghost to be visible this.static_pos = scroll_pos; this.element.classList.add(floatingClass); } Floater.prototype.switchToStatic = function(scroll_pos) { this.isFloat = false; this.static_pos = null; this.element.style.width = 'auto'; this.element.style.position = 'static'; // set orig to be fixed this.element.style.width = 'auto'; if (this.ghost) { this.ghost.style.display = 'none'; // set ghost to be visible this.ghost.remove(); } this.element.classList.remove(floatingClass); } function initFloaters() { var elements = []; var leftSticky = document.getElementById('div-gpt-ad-sticky_1'); var rightSticky = document.getElementById('div-gpt-ad-sticky_2'); if (leftSticky) elements.push(leftSticky); if (rightSticky) elements.push(rightSticky); // var elements = Array.prototype.slice.call(document.querySelectorAll('.js-float-on-scroll')); floaters = elements.map(function(element) { return new Floater(element); }) } function createGhost(el) { var parent = el.parentNode; var ghost = document.createElement('div'); ghost.style.display = 'none'; parent.insertBefore(ghost, el); return ghost; } function testFloaters(scroll_pos) { for(var i = 0; i < floaters.length; i++) { var floatData = floaters[i]; if(floatData.isFloat) { floatData.shouldBeStatic(scroll_pos) && floatData.switchToStatic(scroll_pos); } else { floatData.shouldBeFloating() && floatData.switchToFloating(scroll_pos); } } } function throttle(func, limit) { var inThrottle; return function () { var args = arguments; var context = this; if (!inThrottle) { func.apply(context, args); inThrottle = true; setTimeout(function() { inThrottle = false }, limit); } } } function update(scroll_pos) { testFloaters(scroll_pos) } function init() { window.addEventListener('scroll', throttle(function(e) { if (last_known_scroll_position === window.scrollY) return; last_known_scroll_position = window.scrollY; if (!ticking) { raf(function() { update(last_known_scroll_position); ticking = false; }); ticking = true; } }, 25)); initFloaters(); } window.addEventListener('DOMContentLoaded', function (event){ init(); }); }());