NyhederUddannelse

Skoleskibet Georg Stage mister dobbelttogt

Igen må skoleskibet Georg Stage kæmpe for at kunne sejle to togter, efter regeringen har besluttet, at skære i budgettet. Det er således tredje år, at skoleskibet må søge til forhandlingspuljen, for at kunne gennemføre deres planlagte aktiviteter.
Det har fået direktør, Asser Amdisen, til at tage til tasterne, og sende et åben brev til uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen og folketingets andre partier. Samtidig opfordrer han alle til at hjælpe i kampen om at få allokeret midler til to togter, så skibet igen kan tilbyde 126 pladser om bord.

Åbent brev

Kære Uddannelses- og Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen

Her i mandags modtog vi beskeden om, at regeringen for tredje år i træk ikke har fundet plads til to togter til på udkast til finansloven for næste år. Det er vi rasende kede af, for det betyder, at vi nu igen skal ud i kampen om, at få andel i forhandlingspuljen. Vi er meget taknemmelige for, at du sidste år fandt pengene i sidste øjeblik og håber at det også i år lader sig gøre på en eller anden måde.
De seneste år har Georg Stage måtte kæmpe en kamp for at få lov til, at uddanne alle de skibsassistenter, som vi har kapacitet til. Det vi kæmper imod, er faktisk ikke politisk modvilje. Jeg har i mine otte år på Georg Stage talt med politikere fra alle partier og alle er enige om, at det arbejde vi gør er værdifuldt. Vi har også opbakning fra både fagforeninger og arbejdsgivere, som er sjældent enige om, at vores gode uddannelse til gode unge er i alles interesse.
Det vi er oppe imod, er en underforstået opfattelse af, at samfundet ikke har råd til at give penge til skoleskibe. Riget fattes penge – især i år, hvor Covid-19 har ændret dagsordenen. Covid-19 begrundelsen er ny, men selvom begrundelserne skifter, så mangler der jo penge ved hver eneste finanslovsforhandling.
Men der er noget grundlæggende galt med tankegangen. Georg Stage er ikke en udgift for staten. Vi har brug for vores årlige bevilling på kr. 17,3 mio. for at betale regningerne, men i samfundsregnskabet er skoleskibet en overskudsforretning. Jeg ved, at du tidligere har givet udtryk for noget lignende, men for en god ordens skyld vil jeg lige løbe argumenterne igennem igen.
Georg Stage er en erhvervsuddannelse, hvor vi uden at bruge penge på markedsføring har 320 ansøgere til 126 studiepladser. 95% af vores elever gennemfører uddannelsen og 99% kommer efterfølgende i arbejde eller i uddannelse. Dermed hører vi til de mest effektive uddannelser i landet. Det i sig selv burde gøre det tydeligt, at vi er god forretning.
Vi udbyder en teknisk uddannelse, hvilket det kan være svært at rekruttere til og de uddannelser i land, som tilbyder samme uddannelse, har ofte ledige pladser, men hos os er der kø for at komme ind. Det Blå Danmark kan aftage alt, hvad vi kan levere og med vedtagelsen af en ny klimaplan, vil efterspørgslen efter de unge vi leverer nærmest eksplodere. Også det burde kunne demonstrere, at vi bidrager positivt til samfundsforretningen.
Men det bedste argument er, at vi flytter unge, som ellers ikke passer særligt godt ind i uddannelsessystemet ind på andre uddannelser og i sidste ende ind på arbejdsmarkedet. Alle snakker om, at vi skal gøre noget ved erhvervsuddannelserne for at få flere håndværkere og praktisk begavede unge i gang på arbejdsmarket, men vi gør det faktisk.
Omtrent halvdelen af vores elever har ikke en ungdomsuddannelse når de ankommer og alligevel kommer alle i arbejde eller uddannelse. Vi vurderer selv, at 5-10 unge på hvert af vores to togter bliver løftet fra et stade, hvor de er helt uden for arbejdsmarkedet, og til et stade, hvor de tjener egne penge og betaler deres skat.
Når man så tager med, at Arbejderbevægelsens erhvervsråd vurderer, at det bringer mindst 2-3 millioner i statskassen, hver eneste gang man foretager sådan et løft, så er det åbenlyst, at de 17,3 millioner på udgiftssiden er mindre end indtægtssiden set i et samfundsperspektiv.
Beskæftigelsesministeriet opgav 26. august 2020, som en del af besvarelsen af et spørgsmål fra Hans Andersen (V), de årlige omkostninger for at have en elev på uddannelseshjælp til at være kr. 99.000 plus kr. 25.000 til aktivering årligt. De statslige udgifter for en elev på Georg Stage er for et helt år kr. 137.302 plus mellem ingenting og kr. 62.430 i SU. Merprisen for at sende to elever på Georg Stage og få en hel uddannelse med efterfølgende fuld beskæftigelse er altså mellem kr. 13.302 og kr. 75.732. Og for det beløb får du desuden markedsføring af Det Blå Danmark, repræsentation i Danmark og udlandet, en styrkelse af rederierhvervet, samt et løft af en gruppe unge, som ellers er truet af at ryge helt ud af arbejdsmarkedet.
Det er fuldstændigt meningsløst at betragte dette som en udgift for samfundsøkonomien og alligevel er det ikke lykkedes, at få vores bevilling gjort permanent, så vi kunne få arbejdsro – og det er hvert år en kamp helt til stregen for at få to togter med i den endelige finanslov.
Når det er sådan, så skyldes det blandt andet at beløbet er så lille, at vi ofte bliver glemt når milliarderne ruller og at det er svært at være et centralt tema i forhandlingerne, når man er så små, som vi er.
Men lige så afgørende er, at når tallene skal igennem finansministeriet, så tæller man kun udgiftskronerne. At give penge til Georg Stage er ifølge økonomerne i det ministerium en udgift, som skal finansieres. Dette er bare en fejlslutning – rent faktisk bidrager Georg Stage med penge, som kan bruges til at betale for velfærd på andre områder.
Nu starter kampen om forhandlingspuljen så igen og vi har brug for hjælp. Heldigvis har vi god opbakning. Vi har gode kontakter i medierne, som jeg håber, vil hjælpe med at sørge for at de små også bliver set og med at diskutere om ikke forståelsen af udgifter og indtægter i statsbudgettet handler for meget om kun at minimere udgifter.
Vi har opbakning fra Det Blå Danmark, der som branche må hjælpe os med at fortælle beslutningstagerne, at der er brug for disse unge og at forudsætningen for en succes for rederierne og for de øvrige maritime brancher er, at unge blive sluset ind i branchen og givet kompetencerne til at bidrage.
Men først og fremmest håber vi på opbakning alle de politikere og alle de partier, som ikke er regering og som derfor kan stille krav i finanslovsforhandlingerne. Vi håber på, at de vil huske os, når det begynder at brænde på med finanslovsforhandlingerne i slutningen af november.
Vi håber også, at du vil forsøge at hjælpe os i processen. Vi ved, at du har fokus på, at uddannelse tjener penge til den øvrige velfærd. Som vi ser det er forudsætningen for, at regeringen kan hjælpe Arne når det er hans tur til at komme ud af arbejdsmarkedet, at vi får midlerne til at hjælpe hans barnebarn ind på arbejdsmarkedet.
At bruge penge på unges uddannelse er ikke penge ud ad vinduet – det er en investering i morgendagens indtægtsgrundlag.
Vi har nu tre måneder til at få dette budskab igennem politisk. Vi tror på det, for vi har svært ved at tro, at Folketing og regering hellere vil have udenlandske søfolk på de danske skibe, at regeringen ikke vil styrke succesfulde erhvervsuddannelser eller at nogen med indflydelse synes, at det giver mening, at verdens mest effektive søfartsskole ligger stille ved kajen i København frem for at uddanne unge fra hele Danmark til en fremtid i Den Maritime Branche.
Vi håber, at du heller ikke synes det giver mening.
På forhånd tak for hjælpen
Direktør Asser Amdisen og skoleskibet Georg Stage

Tags

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x
Close
Close