ErhvervNyheder

Udvid dine salgskanaler med en onlineløsning

Hos PensoPay i Vejle har de travlt i disse dage. Firmaet, der dårligt kan kaldes en startup længere, arbejder med betalingsløsninger til online butikker, og i disse corona-tider kan det en mulig løsning, for dem der oplever, at deres butikker er lukkede, og de mangler muligheder for indtjeninger.

”Et godt råd er, at du skal være på så mange kanaler som muligt. Det var et godt råd inden vi blev ramt af coronavirus, og det er et godt råd nu. Du skal diversificere dine salgsmuligheder,” lyder det fra Pierre Rindsig, medstifter af PensoPay.

Det er ikke et stensikkert alternativ til en fysisk butik, men der er ikke nogen, der er i tvivl om at handel på nettet er fremtiden. Hos PensoPay varetager de 2.500 webshops, der sælger mange forskellige ting. Og der er nok at lave for Pierre og de andre i butikken.

”VI kan se, at der er mange, der har et håb for fremtiden om, at tingene bliver bedre. Vi har en masse ansøgere lige nu. Faktisk flere end før julesalget. Det hænger sammen med flere ting. Folk har tid til at sætte sig ind i tingene. De har tid til at lave en ansøgning, og så tror de først og fremmest på, at vi går bedre tider i møde. Det er det mest positive take-away på det her,” fortæller Pierre.

Godt og skidt
Der kan være mange forklaringer på, at nogle butikker klarer sig bedre for tiden end andre. Mens nogle døjer med mangel på varer fra leverandører i fx, gælder det for andre om bare at have et varelager, der er efterspurgt.

”Vi havde en forretning, jeg kiggede ind i, som egentlig solgte lidt af hvert, men de havde et lille varesortiment, der var håndsprit. Det er klart, når man sælger en vare, der er svært tilgængelig andre steder, så eksploderer det salg. Det var ikke fordi, han tog overpris på det eller noget, det var bare en vare, han havde på hylderne. Der steg hans omsætning 30 gange hvad den ligger på normalt,” fortæller Pierre Rindsig.

Er det løsningen for dig?
Går du og overvejer, om du skal slå dig på nethandel, så er der visse ting, du skal have styr på inden, du tager fat i en virksomhed som PensoPay. Men har du det, så er behandlingstiden kort, fra du indsender din ansøgning, til du kan være oppe at køre.

”Du skal selvfølgelig have en platform at sælge fra, du skal have en hjemmeside. Du skal have en fragtløsning, og så skal du have en løsning til at håndtere betalinger. Det er der, vi kommer ind i billedet. Det er groft set, de tre elementer, du skal have. Fra det øjeblik du lægger din ansøgning til du kan være i drift, der går der ikke meget mere end 48 timer,” forklarer Pierre Rindsig.

For nogle, men ikke alle
Pierre vil gerne opfordre til, at forretningsdrivende tager et kig på deres forretning. For det kan godt være, at onlinehandel er en vej gennem krisen. Men det kan også være, at der skal mere til.

”For mange tøjbutikker derude lige nu, er det måske en god idé, at se på, om man kan få diversificeret sin forretning hen over nogle forskellige kanaler.  Vi har mange ansøgninger lige nu fra folk, der er medlemmer af Hotel- og restaurationsbranchen. Restauranter der fx gerne vil sælge gavekort lige nu, der så kan indløses, når vi er ude på den anden side. Der skal man lige være opmærksom på, at når vi modtager en ansøgning, så vurderer vi forretningen, inden vi godkender den,” slår han fast.

Ifølge dansk lov er det den såkaldte indløserbank, der hæfter for pengene, hvis virksomheden bliver erklæret konkurs. Da det engelske rejseselskab Thomas Cook gik nedenom og hjem, resulterede det i at NETS hæftede for ¾ millard kroner. Kunderne er sikre på at få deres penge tilbage.

Virksomhederne vurderes
Det betyder ikke, at kravene er skærpede, men det betyder heller ikke, at godkendelserne bare bliver givet ud uden omtanke.

”Der er rigtigt mange, der henvender sig lige nu for at få et kapitalflow ind i forretningen, men man skal være klar over, at det altså er behæftet med en risiko, og den vurderer vi fra virksomhed til virksomhed. Vi kigger på, hvad det er for varer, der bliver handlet med, og ser på om der er en risiko for at virksomheden går konkurs. Lige nu er der megen usikkerhed om, hvordan fremtiden ser ud,” forklarer Pierre Rindsig.

Der er dog muligheder, der kan være med til at sikre virksomheder og kunder. Også dem, der gerne vil sælge gavekort.

”Der er mange virksomheder, der får løsning, hvor de kan sælge gavekort og lignende. Men så kan de ikke få pengene udbetalt, før det de nu har solgt er afholdt. Vi undersøger gerne virksomhederne.”

Så hvis du står og overvejer, om online-handel kan være med til at hjælpe din virksomhed gennem krisen, er det ikke noget, der tager meget tid. Men det er heller en ukontrolleret guldåre.

Du kan læse mere om PensoPays løsninger her.

 

Tags

Relaterede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
x
Close
Close